РАЗГОВОР С ПОВОДОМ: ДАРКО РАДОВАНОВИЋ, ДИРЕКТОР ПОЛИТЕХНИЧКЕ ШКОЛЕ У ПОЖАРЕВЦУ
Ова средњошколска установа из Пожаревца недавно је реализовала пројекат који је, како каже директор значајан са много аспеката. Пре свега омогућио је упознавање са образовним системима у другим земљама и тиме како се успешно примењују нове технологије кроз наставу. Уједно, то је прилика да наставници стекну нове компетенције као и да своју школу учине препознатљивом у иностранству. На свему томе, радило се током посете Турској, а судећи према најавама, Политехничка ће, се ван Србије, представити кроз још неке програме. О свему томе, за ово издање Наших новина, годори директор Дарко Радовановић.

Настава током ванредног стања свакако је пред све школе ставила велики изазов, како се Политехничка снашла у свему томе, да ли сте задовољни како се одвија настава?
Одпроглашења ванредног стања и у Политехничкој школи Пожаревац настава се, као и у осталим школама,одвија на даљину. Наставници и ученици брзо су се прилагодили новонасталој ситуацији, тако да се настава одвија неометано и успешно, при чему наставници користе различите електронске платформе за реализацију наставе и праћење напредовања ученика. И по укидању ванредног стања, настава на даљину ће се наставити до краја школске године, а предвиђено је да у прве две недеље јуна у школу дођу само ученици завршних разреда како би полагали матурске и завршне испите.

Биће прилике да о томе кажемо нешто детаљније у неком од наредних издања новина, али оквирно посматрано, каква је сада ситуација када је реч о плану уписа за школску 2020/2021. годину?
Када је у питању упис ученика за школску 2020/2021. годину, ученици 8. разреда и њихови родитељи ће благовремено бити обавештени о процедури уписа, а ја у овом тренутку могу да обавестим заинтересоване осмаке да ће Политехничка школа у наредној школској години уписивати исте образовне профиле као и до сада, а то су електроинсталатер, аутоелектричар, сервисер термичких и расхладних уређаја, возач моторних возила и техничар друмскогсаобраћаја.

Оно што заслужује да буде у посебном фокусу пажње свакако је ЕРАЗМУС+, међународни пројекат који је веома значајан за подстицање унапређења образовања, у томе се слажу све школе учеснице. Каква су Ваша искуства?
Од 8. до 14. марта ове године, представници Политехничке школе су посетили школу Kadikoy Goztepe Meslekive Teknik Anadolu Lisesi у Истанбулу у Турској. Посета је реализована у оквиру Еразмус+ пројекта који је суфинансиран од стране Европске Уније. Назив пројекта је „Савремени трендови у образовању“, а главни циљеви његовог спровођења били су упознавање образовног система у другим европским земљама, као и упознавање са применом нових технологија у образовним институцијама и компанијама у којима ученици обављају практичну наставу. Такође, тај програм омогућава стицање компетенција наставника за примену савремених информационо-комуникационих технологија, развијање међународне препознатљивости Политехничке школе кроз учешће у међународним пројектима и промоцију мултикултуралности.

Осим Вас, као директора школе, ко је све још од наставног особља чинио тим за реализацију овог пројекта и какви су утисци из поменуте посете Турској?
У тиму су били Оливера Филиповић председник Стручног већа електро струке, Јелена Миленковић председник Стручног већа саобраћајне струке и Тијана Глигоријевић – наставница информатике и рачунарства. Веома важна чланица тима и координаторка до недавно је била и Владислава Стевић, али због одржавања трудноће није била у могућности да учествује у пројекту до краја.
Током пет радних дана, колико је трајала посета, највише времена смо провели у школи Kadikoy Goztepe Meslekive Teknik Anadolu Lisesi где смо имали прилику да се детаљно упознамо са турским моделом средњег стручног образовања и да при томе разменимо драгоцена искуства са колегама из Турске. С обзиром на то да се ради о средњој стручној школи која је по вокацији слична нашој, бенефити ове посете ће бити обострани. И поред разлика које постоје у системима образовања Србије и Турске, искуства и примери добре праксе које су обе стране представиле, применљиви су у оба система, тако да сам сигуран да ће реализација овог пројекта допринети унапређењу наставе у обе школе.
Осим обиласка школе, имали смо прилику да посетимои компанију Omsan Lojistik A.S. у којој ученици обављају стручну праксу из области логистике у саобраћају. Наиме, као и код нас, и њихови ученици старијих разреда проводе два дана недељно на пракси у компанијама изван школе. Иако је принцип извођења практичне наставе сличан, морам признати да су услови које компаније у Турској пружају ученицима за стицање практичних вештина далеко изнад оних које имају наши ученици.
У оквиру пројекта, организован је и обилазак најпрестижнијег истанбулског универзитета, Marmara University, у чијем саставу ради 17 факултета и 12 института.Током те посете имали смо прилику да се упознамо са системом високог образовања у Турској, као и да видимо у каквим условима студирају најбољи Турски студенти.
С обзиром на добру сарадњу коју смо остварили са колегама из Турске, иако то првобитно није било планирано пројектом, договорено је да нам представници школе из Истанбула узврате посету. Начелни план је да их угостимо почетком октобра ове године, када Политехничка школа прославља значајан јубилеј – 30 година од оснивања, уколико епидемиолошка ситуација то буде дозволила. У супротном, узвратну посету ћемо реализовати када се за то створе услови. У сваком случају, том приликом ћемо нашим турским колегама представити Политехничку школу, али и целокупан систем образовања у Србији, а сигуран сам да ће имати шта да виде у нашој школи и да науче много тога од нас.
Успешном реализацијом овог пројекта, планови Политехничке школе на пољу међународне сарадње се не завршавају. На конкурсу за наредну школску годину, наша школа је већ аплицирала са новим пројектом, а на основу досадашњих искустава оправдано се надамо да ће нам и он бити одобрен за финансирање. Уколико се то догоди, представници наше школе ће у току наредне школске године посетити једну школу у граду Убеда у Шпанији и тамо наставити ширење сарадње са школама у Европи. Након тога је у плану и један обимнији вишегодишњи пројекат који би обухватио неколико школа из више различитих европских земаља, а носилац и координатор пројекта би била Политехничка школа.
Ђаци редовно међу најбољима на такмичењима
„У контексту међународних пројеката морам да нагласим и изузетне успехе Политехничке школе на републичком нивоу. Подсетићу да су наши ученици у последњих неколико година на државним такмичењима саобраћајних и електротехничких школа редовно освајали једно од прва три места, а неретко смо били и на највишем постољу у генералном пласману школа. У последње две године наша школа је била и домаћин државних такмичења како у подручју рада саобраћај, тако и у електротехници и на овим такмичењима су наши ученици убедљиво освајали прве награде. Ти резултати ученика и наставника, уз континуално унапређивање услова за рад и осавремењавање наставних средстава и опреме, позиционирали су Политехничку школу међу најбоље средње стручне школе у Србији, а остварена међународна сарадња са школом из Турске, као и све наредне међународне сарадње које су у плану имају за циљ да наша школа убудуће буде препознатљива и у европским оквирима“ – напомиње наш саговорник.
Оно што смо научили, поделићемо са другима
„Као координатор овог пројекта испред Политехничке школе, могуда констатујем да су сви циљеви у потпуности испуњени, а представници наше школе ће стечена искуства несебично поделити, како са својим колегама из Политехничке школе, тако и са колегама из других школа у оквиру Школске управе Пожаревац. Осим тога, планирамо да на седницама заједница саобраћајних и електротехничких школа Србије, ова искуства и примере добре праксе представимо и колегама из читаве Србије“ – каже, сумирајући утиске о пројекту Еразмус +, Дарко Радовановић, директор Политехничке школе у Пожаревцу.